Olga Stehlíková: Na krku mne pálí náhrdelník z pravých žhavých drbů

neděle 27. února 2022

Olga Stehlíková (* 1977) je česká básnířka, spisovatelka, redaktorka a literární kritička. Je editorkou webového magazínu Ravt. Píše recenze pro literární periodika, pro Český rozhlas Vltava zpracovává a moderuje literární pořady. Pro web ČT ART připravuje pořad Jedna báseň. Vydala pět sbírek básní a tři knihy pro děti. Uvedené básně jsou výběrem z rukopisu její nové sbírky, která vyjde na podzim v nakladatelství Host.


(Foto: Dirk Skiba)















***


Zakup posvátnou krkovičku s hořčičnou omáčkou!

Promiňte, uklikla jsem se, a miluji teď jiného

totiž prostředního syna

Je to nezákonné, říká nejmladší, souzený a odsouzený

mezi sousty 

Už brzy budeš rozbalovat 

škuby a šusty, až si ošuntělé ozdobičky děděné po generace

budou zacpávat teninká skleněná ouška

Ta zpráva, co tehdy od tebe došla

mi roztrhla kůži na palci

Ta, na kterou jsem čekala třináct roků

vyvalil se hnis zdola

škoda, že ji napsala ona – chyběly hrubky

představuju si, jak 

si jdeš v jejím bytečku nahý odskočit

ona se polouleží napije barevného drinku z široké sklínky

zvonečkový smích, jen tak sama pro sebe

přehodí vlasy na druhou stranu šíje

popadne tvůj telefon plným právem kvalitního sexu

a zatímco si zpíváš ve sprše

ona tu zprávu napíše a odešle

napíše a odešle, aniž to zjistíš

je to jen malinkaté vzrušení

drobné šimrání v břiše

může to mít pořád

jako když tehdy poprvé v Británii

ukradla tu pudřenku v kovovém pouzdře

co se tak slastně zacvakávala

a uvnitř to malé zrcátko

které den za dnem obhlíželo její krásu

někde ještě je, i s letitou mastnotou z její tváře

Podepiš ty papíry

ale musíš rychle, než tě odpojí od přístrojů

racionálním rozhodnutím, které bude zcela namístě

spravedlivé jako doušek ledové vody po nudném letním výletě

podniknutém pro rozvoj dětí

Kdypak sis naposledy poskočil?

Kolena zas z bláta, jak sjíždíš

teplou velkou rukou od krku k jeho 

spojnici s hrudí – tak proto klíční kost

že odemyká

Vybíráš si lidovku v moderním aranžmá

studiovou, s malým symfoňáčkem

a jedinou sboristkou

svou lásu budeme streamovat

a tak nezjistíš, že jsem figurína z polystyrenových kuliček

a zpívám falešně

Bože, je tohle první láska, nebo spíš: miláčku, je?






***


Trojitý odpíchnutý rittberger tehdy u baru

všechno peří v neonu

v botě ocílka na ostrovtip

aby sis mě všimla, ty a tvůj krásný pot

bude to mít všechno smysl a nebude se ničemu podobat –

- popelem z tvé cigarety kreslil jsem ti

vzkazy na skleněnou desku

a pozoroval rolety tvých řas

jak pokaždé nově otvírají krám s tím nejvzácnějším zbožím

trůníš na slané vlně, kterou hrnu vzhůru

hlídal jsem si ruce i strach z nespokojených mlasknutí

a vedl lesklé řeči

občas poodešel o pár slov jinam

ale pořád se díval jen na tebe

a věděl jsem, že vidíš

že se nesmrsknu

i to napjaté lýtko

černou hlubinu kabelky, jak polyká tvé předloktí

mezi dřevěnýma nohama tvé nohy, noha přes nohu

číšníka s obočím jak dvě Sněžky

žaludek frčící svým výtahem

hlavní je neprodlévat

Nezastavíš!

Nenapsat dřív, než napíše!

Tehdy na koleji všechen ten

mladý smrad uzavřený v úzkých cimrách

věčně neuspokojených macarátů

jejichž kamarádi ze střední už žijí životy

zatímco my odklad

kudy se jde odtud ven a kudy dovnitř

než tě zaříznu dveřmi taxíku a otázkou na jméno

vzadu na krku ten knoflíček utopený v krajce

ten, na kterém leží kupka vlasů a ovívá

jej citrusovým parfémem

a doma budu dřív než ty






s01e01


Vždycky, když se sousedi hádají

je mi tak strašně líto života

Na displejích se chvějí jedinečné otisky našich prstů rozmatlané do drah

už měsíce si doba kouše nehty, pozorujíc svá zdražení

A na severní Moravě se prý říká knedlo, zelo, vepřo

- jak člověka nerytmičnost rozechvívá a maso až na posledním místě

Nejvarovnější sousloví je doživotní záruka, vyskakuje z ní husí kůže na ramenou

avšak pračka už hladí své rozbijátko, které ji vymění za novou

Jan Novák píše pro časopis Lepší já o ideální frekvenci výměny lůžkovin

Lůžkoviny se hemží roztoči, ale ten pohyb je tak jemný 

že ho zachytí jen Jana Nováková ve své laboratoři

On věděl, že je génius, dříve než všichni ostatní 

kteří to věděli příliš pozdě na to

aby se géniem skutečně mohl stát

Chci říct ještě něco, co se ti nebude líbit 

pakliže to zamlčím

Nechceš zažívat velké věci, a nemít si o nich s kým promluvit 

smrsknou se na malé

V kapce vody se vzájemně polykají jednoduché organismy

blazeovaný balzamovaný ali paša farao vyhlíží z prastarého fáče

Lesklá paní z mléčné čokolády

obléká smetanové šaty jedna krajka

– eben protává paličkovanými okénky

Moje lopatky se ukryly

pod tvými velkými dlaněmi

jako prosté krůty

Manžílek se vrtí v rámečku na zdi

snítka z klopy odpadává na tvou pleš






***


Ta důležitá byla vesměs špatná.

Zavedla ho k potupné otrávené šedi.

Ne-sláva pálí mezi lopatkami.

Byl bezesporu chytřejší než Jan.

Hezčí než Šimon.

Býval pružnější a sportovnější než Michal.

Byl tak mladý, až chytala tráva pod jeho 

teniskami. 

Mívali všichni stejné, bílé, ke kotníkům.

Pokreslené propiskou. 

Ty spínací špendlíky do džísky ukradl babičce z

šití. 

Když si doma propichoval ušní lalůček nad sporákem horkou

jehlou, omdlel. 

Ta důležitá byla špatná.

Barboru si samozřejmě vzít neměl.

I když děti mají skvělé a z Janči jednou něco bude.

Se Žanetou by to bylo jiné.

Neměl na tu architekturu chodit.

Měl se odvážit AVU.

Nadání zahodil. Ale zase skoncoval s pikem

a školu dodělal, i když to vypadalo, že ne.

Místo té chalupy se měli raději odstěhovat z bytu.

Domek za městem by byl býval lepší.

Mámu si měl vzít k sobě, teď ho to bude

pronásledovat.

Do studia nemusel přijmout toho kluka -

nic neumí a hodně si myslí.

Jediné, čeho nelituje, je ten šílený vztah s K.

Jen díky němu vstal z mrtvých a shodil 15 kilo

a začal běhat a vrátil se k malování a ubral piva. Na chvíli aspoň.

Ach, K.! Všechna ta důležitá byla špatná, když se to tak vezme.






Milka, poď


Milka, poď.

Je tu pramen v pařezu 

a pán, co sbírá vraky aut

a ukládá je pod jabloně.

Kočka, která k tobě poletí,

a pak tě těsně mine.

Krajina mokrá a trochu zlá,

jak kdyby sama z hlíny vyhřezla.


Krajina, co tě nepřivine ani nezatratí,

jen mlčky strpí, snese tě.


Milka, poď.

Ohradník varuje, že vlastní.

Elektřina vrní, jen ne za tratí.

Tebe nepodojí, tele drsně nepřiklekne.

Nepostojíš trpělivě.

Jsi na maso, co se bourá

jako auto nebo dům.






Rajka


Mlha padne, než vyrazím

nad polévkou rybníka opar se zdvíhá

z hladiny, jako když

nahlídneš pod pokličku

kroky mastně mlaskají

mastnota v myšlenkách smaží zbytky někdejšího

nikoho nedržím za chladnoucí ruku

rákosí varovně trčí kolmo vzhůru

ztuhlé žáby utichly do hroud, nejsou už

mokrý jak hadra, mechovým kamením posouvá mlok

nejtěžší oranžová závaží

vnořím se do zeleně jako do krytu

trny malin neumdlévají ani v listopadu

tleje zlato na zemi, jakož i uvnitř

proč jsi mne opustil

těsně nežs přišel?

výstřel v štěkavou odpověď

i další mluví loveckou řečí rychlé krve

nesmíš se nechat

prsty nohou protlačuješ bahno jako halušky

houby – i hlíva ústřičná ve skle slizu -

dohrály odvěkou českou hru

soused Mašek si pro vás přijde

v hlubokém roští z jeřabin a bříz jemný šustot

jsem výstřelem - lze však jen zdvihnout hlavu

a tu se svět zastaví:

vylétne rajka v třaskavých barvách

ocasní pera sklopená dolů

a už nikdy nic nebude jako dřív






Nahoru


Objímající se sloní rodina, samec se tváří vyděšeně.

Hořící dům v troskách, okolo něj poskakují 

někdejší obyvatelé v zoufalém tanci. 

O druhém domově nikdo neslyšel.

Chlapec v bouři, na lovu velryby na teninký prut.

Zaklání se v lijáku, pobřežní písek ujíždí pod bosými patami.

Velryba rozmarně mrská ocasem.

Mrtvá stařena na marách. 

Mrtvá stařena na marách.

Macatá prostitutka v podvazcích,

jablko na kyprém břichu, pod hlavou

sametové podušky. Ohlášení dnes už přišli.

Vředatý skřet s hnusným šklebem

- bradavičnaté rty se natahují po pěnícím půllitru.

Ty a já, čí jsou to ruce a nohy, 

ale brzy to skončí.

Dalecí ptáci v dalekém letu do dálek,

dlouhé krky natažené vpřed, jeden se ale otáčí.

Tři opilci si nabídli rámě, první má cosi varovného

pod nohama v galoších, druhý si přidržuje čelo.

Oválný obraz v přezdobeném rámu,

na něm nic, asi zrcadlo, nic.

Pětinohá opice v debatě s uzlovitým hadem, 

hádají se o jablko na kyprém břiše.

To jsem viděla v mracích.

To bylo na obloze.






***


Přijď s hádkou

příslovečnou nikoli jako určení, ale jako špetka soli

Přijď nakažlivý jako divoká vzteklina všech teplokrevných

se slinami nahromaděnými v ústech

aby byl obnažen jejich výslovnostní účel

Přijď v těch vytahaných džínech

s obrysy tvého někdejšího masitého těla

které ti nyní visí na bocích jako závaží

třicet deka peněženky v jedné

třicet deka mobilu v druhé kapse

Uděláme si spolu povídku

v níž budou vystupovat děti

které ještě nemáme

Chlapec a děvčátko

o které se nebudeme prát

protože budou rozděleni

tlustou, tučnou čarou

kterou budeme nakopávat z obou stran

kterou budeme každý den zaujatě obkreslovat



Přijď v osm patnáct

zaházím tě rohlíky a posypu párátky

to budou moje jednohubky

namaluju si linky a zhasnu

schovám se do prázdné vany

a ty mě najdeš s očima vztekle lesklýma

ještě obutý






***


Na krku mne pálí náhrdelník z pravých 

žhavých drbů

v uších zní středeční zkouška Sirén.

Zpíváš jako bohyně, posilovaly své ženství, 

aniž bohyně kdy kdo pět slyšel.

Povstal největší Středočech,

bytněla dokonalá láska ke zvířátkům.


Zkouším vejít na dětskou vstupenku: 

Bohyně zpívají velmi falešně

Psovi jde pastva obstojně

Koza rozumí petrželi zcela

Kůlů mnoho v plotu jest

Sedma obléká jakoukoli barvu

- píšu negativní posudek.


Dlaždič dře vulgarismy na státnici.

Dcera ředitele vápenky zčernala.

Tankisté mají uvnitř dokonale uklizeno,

pozvali mě, vím to.

Po večerech si řadím obě priority,

zatímco slavíš den narození.

Vše rozplyne se jako dým.

Jako ty. 

Ty taky.


Ach tolik, tolik roztrhaných hadů všude kolem.

Mydlíš blesk, krémuješ hroší kůži,

včelí úl tvé hlavy ztratil královnu.

Ani já tu šťastnou blechu neznám.

Proto si vypadáváme z oka.





***


píšeš, že je ti smutno,

že tam fouká a chléb je drahý

píšeš, že ti psaní trvá dlouho

a dopisy dlouho nechodí

že ještě 34 dnů, nedá se to vydržet

popisuješ tmavý pokoj

s prošoupaným manšestrovým křeslem

a arabský obchůdek pod ním:

večer vyklopíš konzervu do čínské polévky

vidím hranu tvé ruky putující papírem

řádek po řádku 

to stipendium mohlo být kratší

ta Polka tu nechala cuketu, rýži

šampon a půlku nutely

teď zarazí se pero půl centimetru a půl vteřiny hrot zaváhá

vynechaný řádek

rozpačitě se podepisuješ - tvé jméno se sklání jinak

jako by bylo rychle načmárané, ale není

vidím, jak trháš papír z bloku


ten Holanďan tam určitě nechal putovní 

strelícii, dracénu nebo monsteru  

vidím, jak jsi přeložený papír přejel nehty

jak tvůj jazyk olízl známku

je na ní jejich prezident 

jak jsi nad obálkou něco jedl a adresu psal 

jinde a jiným perem

vidím tě, jak obálku odnášíš

v zakouřených prstech

kterými mě držíš vzadu za krk

pod kloboukem máš mastné vlasy

cípy kabátu těžce vlají

jdeš větrem podél řeky

protože nevíš, jak dlouhé jsou tu 

vzdálenosti mezi tramvajovými stanicemi

na dlažebních kostkách se rozvírají cizí noviny zdarma

jako vějíř

opravdu vám tam fouká

poslala bych ti cibetku