Martin E. Kyšperský: Chci jíst očima a jenom ty mě zajímáš

neděle 6. února 2022

Ztracení kamarádi je nejnovější kniha hudebníka, skladatele, herce a literáta Martina E. Kyšperského (* 1980). Lídr skupiny Květy vydal tuto sbírku písňových textů, které nenajdete na albech kapely, doplněnou přepisy svých snů v nakladatelství Odeon v edici poezie. Tu rediguje Olga Stehlíková, která je též editorkou tohoto výběru. Více o autorovi najdete například zde či v rubrice Jedna báseň na webu ČT Art.


Foto: Josef Chuchma











Jsem v cizím městě. Mám po koncertě, těším se do postele. Pořadatelé mi nabídnou nocleh. Jsou to mladí manželé. Jdu s nimi, venku sněží. Ukáže se, že bydlí přímo na autobusové zastávce. Vedle je budova, v níž mají schovaných pár věcí, ale jinak žijí opravdu jen na té lavici pod střechou zastávky. Zdvořile se vymlouvám, že asi přeci jenom pojedu spíš domů. Žena mi říká: „Vemte si aspoň kazetu. Manžel je sbírá a má cokoliv od kapely Queen.“ Přinese noviny a v nich je vysypaná hromádka kazet. Vím, že si smím odnést jen jednu. Chvíli držím v ruce koncert z Budapešti. Jsou to samá pirátská vydání. A pak vezmu tu, na níž je napsáno „Karel Kryl hraje opilý na večírku Under pressure“.






Elektrické dítě


Máme elektrické dítě

Ale moc dlouho nevydrží

Každou chvíli ho odnáším 

Úplně vybité k zásuvce

Ale třeba… když si hraje

S jinými dětmi

Díky těm baterkám

Může běhat a křičet

Ale poznám to na něm

Jak mu dochází šťáva

Tak už je pomalejší 

A hýbe se míň

Po chvíli úplně ztuhne

Obvody zamrznou

Vypadá, jako by přemýšlelo

Ale necítí nic

Díváme se, jak spí vedle mechanické kočky

Pořídili jsme si typ, který nemá drápy

Organická tkáň okolo kovové kostry

Naše dítě je android, můžou se o sebe třít

A když večer leží

V bleděmodrém pokoji

Můžeme někam jít

Můžeme jít ven

Stejně ale myslíme na něj

A tak se vrátíme domů

Přehrává si den 

Zuby mu maličko jiskří






Jedu vlakem do Prahy. Koukám z okna a téměř v každé zahradě někdo souloží! Kdosi mi vysvětluje, že to je teď trend. Když jede kolem vlak, lidé předstírají soulož. Někdy mají na zahradách jen pohyblivé figuríny. Po chvíli vlak zastaví. Je porucha a dál se pokračuje letadlem. Sednu však do špatného a za moment s ním přistávám na zastávce tramvaje na brněnské ulici Dornych. Jenže! Omylem jsem v letadle strávil 20 let. Nevadí mi to, protože na zastávce postávají usmívající se spolužáci. Jsou to už starší pánové. Těsně před probuzením mne napadne tohle: Právě teď jsem v knize „Ztracení kamarádi“.






Blížím se ulicí k domovu a ze skupinky mladých lidí se oddělí osmnáctiletá dívka. Má vlasy ostříhané na mikádo a vypadá dobře. Přidám do kroku, chci být rychle z dosahu. 

Dívka mi říká: Přijdu. 

Já odpovídám: Nechci. Nebudu s tebou spát.

Dívka se směje: To jsou mi novinky. Proč?

Já: Protože to nedává smysl.

Avšak jakmile do řeknu, tak v té chvíli vím, že lžu. Že bych chtěl a jen se bojím. Celá ulice se na mne dívá a já cítím výsměch. Vzbudím se.

V dalším snu se děje toto:

Jsem v posteli, zahrabaný peřinami. Do pokoje vejdou otec a bratr:

„Máme pro tebe mimořádnou nabídku. Můžeš dělat Ředitele veškeré hudby v rozhlase.“ 

Vyskočím a rychle se obouvám. Představuju si moře hudby a chci být ředitel. Z balkonu dovnitř vstupuje postupně jedna postava za druhou. Věřím si a každému říkám nějakou univerzální frázi, protože cítím, že bych měl. 

„Musíme hrát hudbu různých žánrů.“

„Zastoupíme domácí i zahraniční umělce spravedlivě.“ Apod.

Moji noví zaměstnanci se s respektem klaní.






Dopis španělské princezně


Štěpán píše dopis španělské princezně

Napouští bílý papír vlnami slov

„Myslím jenom na Vás, až se setkáme…

A nechutná mi víno ani lov!“

Štěpán píše dopis španělské princezně

Bydlící v paláci se sestrami

A věří, že jí ten list přinesou v zahradě

Ona jej bude číst na slunci

Světlo jí prosvítí dlaň

Rudé žilky, kořeny

„Jestlipak víš, že strom

je dvakrát tak vysoký pod zemí?“¨

Vlk utíká dlouhé hodiny kapradím

Plíce ho nebolí

Tlapy má uvyklé utrpení


„Ach miláčku, co ještě můžu, to napravím!“

Štěpán píše dopis španělské princezně

Krví mu víří vzrušení

Že až celou ji svlékne a posadí na klíně

Tak ta vůně skřípne mu krk

Jako oprátka oběšeným

Štěpán píše dopis španělské princezně

A nemyslet na tebe, myslet opravdu na ni…

Je nějak možné, že ona jej obejme

V jednom z těch dní, které pálí vším






Vystoupím na zastávce dvě ulice od našeho domu, ale je noc a najednou mi to přijde příliš daleko. Ubytuji se v prvním patře penzionu. Pokoj nemá žádné zdi, takže vidím do ulice. Z chodby cosi šustí, trhnutím otevřu dveře a vyplaším uklízečku, co za nimi poslouchala. Běžím za ní. Žena se změní v krysu. Přišlápnu jí ocas. Ona vykvikne a z pacek jí vypadne mobil. Napadne mne, že když se podívám, komu volala, zjistím tak, kdo mě špehoval. Vezmu mobil a čtu na něm jméno: „Starý Kortykoid“.






Jsem v hospodě a mám strach jít domů kvůli skinheadům. Je noc. Všichni odešli, zůstal jsem jen já a výčepní. I on je skinhead a říká mi, že se také bojí. Napadne nás utéct do policejního muzea. To je celé ze skla a betonu. Schody uprostřed místnosti nevedou nikam, ale my se cítíme v bezpečí.






Ukradený diamant


Soused seká trávník 

nějak dřív

ještě není sedm 

větve šumí

Povědomí chlapi

u cukrárny 

odkud je ale znám?

je to divný!

Za protějším oknem

míhají se stíny

a vedle na zahrádce

kolo bez blatníků

Dlouhý muž v kabátě

opřený u jezu

zřetelně není vidět 

ale dívá se dolů

Ukradený diamant

probouzí občany města

kdopak jej teď může mít?

Na které dlani leží?

Ještě včera měli

dva velký psy

zůstal jen béžovej

sanitka kvílí

Žena v kostýmu 

s tvídovou sukní

mává do průjezdu

zatřepetá se látka

Plášť kluka s knírem

čisticí vozy

děti na chodníku

šeptají si cosi


Kadeřník u kostela 

s rozestavěnou střechou

ruka z výlohy šahá

na dlažební kostky!

Ukradený diamant

probouzí občany města

kdopak jej teď může mít?

na které dlani leží?






Stojím s Lucií Redlovou u horského hotelu. Vedle něj je tunel. Přichází Johana Švarcová. Je bez trička, nemá prsa ani bradavky, jen černé kšandy a vlasy vyčesané nahoru. Oznamuji jí, že mi ukradli motorku, co se jmenovala „MORMEK“ a dali místo ní jinou. Johana odpoví: „To je proto, že se nic neztratí. Odvezu vás tunelem do města.“

Lucie žasne: „Ty umíš řídit?“ 

Johana: „Jo, mám moped. Motorku pro manželky.“






Čekám celej den


Čekám až přijdeš

Čekám celej den 

Mezitím umývám nádobí a peru prádlo

Ó břidlice 

Je na rohožkách

Ó břidlice 

Je na kobercích

Ó břidlice 

V kočičích fouskách

Ó břidlice 

Je ve psí srsti

Čekám až přijdeš

Čekám celou noc

Mezitím poslouchám rádio, zašívám tričko

Ó břidlice 

Je na všech klikách

Ó břidlice 

Je na ubrusech

Ó břidlice 

Je na talířích

Ó břidlice 

Na gramodeskách






Video 


Zůstal mi na videu 

tvůj obraz a tvůj hlas 

je to hrozně málo 

ale jak utíká čas 

tak jsem rád, že to mám 

sednu do křesla a koukám 

a všechno se to vrací ke mně zas 

Nemám chuť na oběd 

ba ani na večeři 

od rána jen čekám 

na to, až se zešeří 

a pak chci jíst očima 

a jenom ty mě zajímáš 

a je to dávno, že už ani nevěřím

Za oknem naříká auto 

že ho chce někdo ukrást 

hranatá ruka stříhá v záhonu růži planou 

Měl bych tyhle krámy 

asi vypnout a jít spát 

nepřemýšlet nad tím 

co se ještě mohlo stát 

ale já nemůžu 

a jako uprostřed nožů 

– stesk je můj nejlepší kamarád 

Za oknem naříká auto 

že ho chce někdo ukrást 

hranatá ruka stříhá v záhonu růži planou






Vejdu do vesnické jídelny k partě hasičů. Hlásí mi, že se nepovedlo „oživování vajíčkem“. Nabídnu se, že to zkusím. Přinesou mrtvou nahou dívku, položí ji na stůl a dají mi plastovou oranžovou panenku. Z té panenky mám odmotat tenoučké lýko. Udělám to, otevřu panenku a uvnitř je podlouhlá skleněnka a v ní minifigurka té dívky. Hasiči dávají slečně masáž srdce a pak vezmou drát a probijí ji proudem. Ona se posadí na stole a já jí strčím skleněnku do pusy. Polkne ji. 

Střih a sedíme všichni u stolů a snídáme. Do oken svítí slunce. 

Přiběhnou vesnické ženy a křičí: 

„Už nebude stejná! Bude zlá! Tohle se nemá dělat!“






Zjišťuji, že babička nezemřela. Žije na půdě a má o mnoho let mladšího milence. Ptám se ji, jestli jí nevadí, že za něj všechno platí a že ji využívá. Říká, že si to chce užít. Zrovna se chystají na výlet. 

Pak je střih. Babička je mrtvá. Probírám její věci. Něco je na skříni. Je to toaletní papír s nápisem: „Vím, kde můžu postavit dům. Freddie Linočka, 2011.“






Italia 90 

Bonbóny s příchutí coca-cola 

letadlo do Bulharska