Anna Beata Háblová: To, co teď nejvíce selhává, je dvakrát měř a jednou řež

neděle 1. listopadu 2020

Anna Beata Háblová (* 1983) vydala v nakladatelství Dauphin Daniela Podhradského novou sbírku nazvanou O mé závislosti nikomu neříkej. Jedná se o čtvrtou knihu poezie této básnířky, ale i architektky, publicistky a teoretičky. Ukázky z ní vám zde přinášíme.


(Foto: Jan Horáček)












Břeh 3


Věci se mění, to je jediná jistota

tác s použitým nádobím vracejte k okénku

až příště přijdu, přestaneme kupovat a jíst

na jevišti oblohy odehrají ptáci představení

už se mi nechce experimentovat v dýchání

zeptej se pěšáka na šachovnici

jak se dostat na druhou stranu pole

když jsem byl kámen, věnoval jsem se krajině

když jsem byl v kómatu, všechno jsem vnímal






Břeh 5


Víkend přinese květnové teploty

tělo mám lehké jako radioaktivní odpad

vznáším se pod stropem kolmo k zemi

v rukávech místo es helium

jinak nic zvláštního

vidím pastelové domy s věžemi

ve kterých se asi žijí pastelové životy

dny mizí jako čára za letadlem






Břeh 6


Hnízdění

závidím mělké prohlubni v písku a hlíně

chtěla bych vyzkoušet jaké to je

usnout v kalichovité struktuře upletené z trávy

dostat svou poddajnost do dutiny stromu

vyhloubit noru v zemi

a pak do ní naklást vejce

budu o tom ještě přemýšlet






Břeh 8


Podívej, co se stalo přesličce, kapradině, plavuni

až mě zaplaví čas, země stlačí do uhlíku

budu také tak hořet?

Ostravský den skončí hádankou

v našich myslích sny

postaví hnízda ze zbytků dne

mezi námi skleslá hlava básníka

nežiju dobře, říká, a usne s cigaretou v dlani






Břeh 11


Syn kopl do své touhy

déšť naplival do otevřených oken

kýč nemá do koho by se vtělil

děti z rozprodaných rodin

už nic nepřekvapí

zejména ne praktické důvody

jasné jako bílé spektrum

jako když přichází silná bouřka

a umře v centru obchodního centra






Břeh 17


Vítr je na nule

hlasy ptáků hodnotí tuto situaci

slepé rameno řeky si protírá oči

vyplavuje serotonin

do synaptických štěrbin krajiny

jsem vymačkaná z poezie

píchám si do žil ticho

o mé závislosti nikomu neříkej






Vlákno 2


Dny rostou jako plevel

nerozeznáš, co v nich bylo původně zaseto

Bože polkni mě jako nedovařenou kedlubnu

mačkám se k zemi, kterou už nic neproroste

dívám se na tebe tváří osvětlenou displejem

je ve mně něco, o čem nevím, anebo ještě hůř

mám to v sobě perfektně zmapované






Vlákno 10


Banán připevněný na zdi páskou

umělecké dílo je obchod s důvěrou

soutěž pro předplatitele: poznej rozdíl

připomínáme si upjaté velmistry

jako se vykládají stará tajemství

takové podpaždí bys nechtěla mít

a přesně tak ho umělec udělá

na holky náhodou nejsi? zeptá se

kaplan a políbí knížku měkčenou peřím






Vlákno 12


Jistě, máme doma bordel

použij mě jako filtr na svou

instagramovou fotku

hlavně o tom, co se do textu

nevešlo, prosím pomlč

je v tom jistý paradox






Žíla 4


Až usneš budu ti vyprávět

kolik mraků prošlo jabloňovým sadem

do stropu se dívalo kukuřičné pole

omotané zapomenutými kotníky

okap ke kterému se obracejí pole

je přibitý ke svému hnízdu

a to co teď nejvíce selhává je

dvakrát měř a jednou řež






***


„Chyť mi ji takhle,“ křikl na ni táta a podal jí omráčenou slepici, zatímco se natahoval pro nůž. Držela škubající se horké tělo schované pod hebkým peřím. Na její zelené šatičky dopadala ostře červená krev. Skvrny vypadaly jako květiny na louce. Když vyrostla, přesně takové šaty jednou zahlédla ve výloze. Koupila si je. Tehdy ještě nevěděla, že si právě tyhle vezme na jeho pohřeb.






Žíla 9


Dívám se na ní celý život a přitom jí vidím poprvé

mícháním zaříkává prostor zatímco jí už někdo rve

z rukou neklidné kuchyně

umělkyně denních povinností shrbená nad sochou jídla

bez nároku na honorář dojídá zbytky po vnoučatech

nikdy jsem nic takového neviděla

něco takového jsem viděla vždycky






Žíla 15


Těsně nad střechami jsem viděla

vyrůstat oko nové planety

černá kudrnatá hlava

s bílými vlasy drah letadel

napsala bych ti báseň

ale učím se odezírat trávu od zahrady

učím se jak popsat vítr

uprostřed odpadkového koše






***


Rozhodně se nikdy nevymlouvala na bolest hlavy. Když to neměla, bylo s ní k nevydržení. Jenže on její tempo nestíhal, někdy se jí dokonce vyhýbal. Raději zůstával dlouho do noci v práci. Takže to musela řešit po svém. Stoupnula si doprostřed náměstí jako zrezlé odvětrání z parkoviště a do veřejného prostoru města vyřvávala intimní verše.






Žíla 21


Usnula jsem v tu chvíli

se mi strop zdál nízký

uvnitř existovaly tunely

do kterých zajížděly něčí prsty

chápu že vyprávění je nutné pozměnit

aby se hodilo do rodinných knihoven

sen jako dokumentární materiál

a my s pochopením přikyvujeme






***


„A ještě bych chtěla tady na vnitřní stranu stehna,“ ukázala na svůj klín. Tatér polkl. Lehla si na křeslo a roztáhla nohy. Bylo to jedno z posledních míst, kam se ještě něco vešlo. Tatér nic neřekl a zmizel kamsi do dalšího pokoje hlubokého sklepního bytu. Když už na lehátku čekala víc než čtvrt hodiny, pomalu se oblékla a odešla. Doma večer manželovi uvařila brambory s uzeným. To ho vždycky uspokojí, povzdechla si.






Žíla 22


Na porno nikdy není pozdě

každý kdo píše

věří v budoucnost

kde lidé budou číst

zapomeň na lajky

a hodnotící hvězdičky

nic nebrání tomu

aby se našel skutečný svět

navzdory skvělému názvu