Martina Malinová: Do tvého břicha se vejde sedm pet lahví

neděle 21. září 2025


Martina Malinová (* 1986) je dokumentaristka a aktivistka, která se vedle natáčení filmů věnuje i terapii, sociální práci nebo psaní poezie. Na FSS MU vystudovala obor sociální antropologie a mediální a komunikační studia, později na FAMU katedru dokumentární tvorby.


Její nová sbírka Společná ekonomie tělesných šťáv (Odeon) vznikala v období pandemie, těhotenství a raného mateřství. Ústředním motivem je dech – jako biologická nutnost, rytmus přežití i symbol propojenosti. Tělo je v těchto básních územím, kde se prolíná osobní a politické, fyzické a systémové. Intimní detaily koexistují s reflexí klimatické krize, pandemické izolace, sexuálního násilí i struktury moci. Jazyk sbírky je fragmentární, tekutý, tělesný – rozechvělý mezi něhou a brutalitou.


Malinová zkoumá mateřství jako tělesný i existenciální stav – bolestný, proměnlivý, někdy groteskní, vždy hluboce konkrétní. Společná ekonomie tělesných šťáv je poezie z okraje i středu, poezie z vyčerpaného těla i z naděje, že současný stav může být základem nové citlivosti. Autorka píše z místa radikální zranitelnosti, aniž by ztratila sílu.


Sbírka je voláním po jiném typu hospodaření – s těly, emocemi, světem.












zavři mě něžně do svých plic


v prvním stádiu se směješ

přinášíš nové zprávy z druhého konce světa

lidé milují divoká zvířata touží se jimi stát

jako každý romantik uprostřed otevřeného města

exponenciálně rostoucích možností


ve druhém stádiu k tobě promlouvají upocené hlavy

v televizi

ještě nevědí že mluví o vlastních rodinách

podávají si ubrousky mastnota klouže do břicha

setkávají se a třesou si rukama

mají celé čety k dezinfekci svých sídel

pod zemí počítají zásoby rýže z Wuchanu


ve třetím stádiu jsi popíračkou

namodralí lidé ve skafandrech přecházejí sem a tam

s tavicí pistolí teploměrem a obuškem

dveře se zavírají

a na hranicích se hraje rouškový mariáš


ve čtvrtém stádiu sledujeme křivky

z hadic tryská narůžovělý oxygen

jsem jediná kdo tě navštěvuje


v posledním stádiu se směješ






40+1


tělo rozprostřené na posteli prorůstající do matrace

tělo s fialovými jizvami

které se otevírají každým dnem

tělo vrostlé do jiného

jsme spolu čtyřicet týdnů

aniž bychom si viděly do tváře

vztahy se prohlubují v povrchním dechu

viním tě z krádeže vody a chleba z obývání mých útrob

přesto tě tvořím vší silou ze všeho co jsem

hranice mezi námi je nejasná






brečím planeta brečí

všechny brečíme máme brek

v základní výbavě

tyto metafory není vhodné používat

je jenom jeden prostor

sdílím ho s tebou

obracím se na záda

škrábej mě prudce odshora dolů shoď kámen

zastav se a počítej

do tvého břicha se vejde sedm pet lahví

zašijeme je dovnitř až dojde místo

odkrajujeme syrové maso ze stromů

go wild jdi ven zastav se a počítej

stromy tu nejsou tři neseš v batohu

sázíš kameny do plastového květináče

země pláče zvrací a potí se

ne neotočím se slíbila jsem že zůstanu

budu se dívat jak se potápíš

řeknu ahoj

planeto!

planety přece nebrečí jsou velké

proč se krčíš podávám ti chleba

ne nedotýkej se mě mám vrásky všude po těle

chytám je do hrnce

mám slabost pro stromy

musím se jí zbavit(37)

jako tebe

planeto! má lásko






můžeme se zastavit před tekoucími revolucemi

nechat ostatní vyložit karty na stůl

od privatizace ke krizi dýchání

nechat je popsat všechny cesty dopady i řešení

ale nelze se podepsat skutečným jménem

protože jméno znamená vzdělání pohlaví

a zkušenost

a když není dost dobré

nic nedokážeš

i když ti budou říkat že jsou otevření

že budou servírovat květiny do tvé ložnice

přísahy a svědectví

že jsi byla naživu

dost dobrá

opravdová

v mužském slova smyslu

vděčná pokorná a nebojácná tak akorát

aby ses nebála dělat běžné věci

dva tisíce let zkušeností

i dnes sepisují hranice

připraveni je zapálit

kdykoli to bude nutné






vlci se vracejí do krajiny

každý den zanechají nové stopy

tři mufloní oči

unikátnost muflonů

spočívá v hodnotě kvalitních trofejí

smečka běží do hor

vláčí se s miliony v zubech

střílej

unikátnost vlků

spočívá v hodnotě kvalitních trofejí

o nichž se mlčí

vystavují se pak

v garážích sklepech a na půdách

vrazi si je vzájemně pochvalují

milují se s nimi

vyměňují menší lebku vlčice za větší lebku rysa

a přihodí i parohy pivo a deku

pod kterou se to schová






přišel čas vzít si naši zemi zpátky

říkají mužské hlavy v televizi

nad městem létají divoké včely

hájíme neafrické a nearabské hodnoty

pokračují v nefunkčních souvětích

kolem tebe se stahují vypelichaní psi

vždycky jen na chvíli pootevřeme oči

staráme se o pana nováka

hnojíme naši zemi zpátky

je mastná

vezmi si mé zbytky

všechny kusy sestavené z bídy a angreštu

vezmi si tu zemi

vepsanou mezi africké a arabské obrubníky

udav se s ní






nebe patří dešti

musíme rozvolnit opatření vrátit sucho zemi

vrátit se do poloh na které jsme zvyklí

ten rozdíl nepoznáš

ekonomickou krizi nejlépe vyřešíme když

všechny peníze slijeme do přehrad

máme své postupy

za každou cenu dát lidem jistotu

že všechno zůstane stejné

rozhodli jsme se uvolnit milion miliard

aby všechno zůstalo stejné

když se budeme víc snažit

a uvolníme ještě miliardu miliard

ten rozdíl vůbec nepoznají







buča

jsou básně které se nikdy nedostanou k těm

jimž byly napsány

tohle je jedna z nich

psaná latinkou do amerického počítače

je o lidech kteří střílí do žen a dětí

jako by to nebyly ženy a děti

je plná otázek

a vymazaných veršů

nevím totiž jak mluvit s vrahy

ani jak s nimi mlčet