Přemysl Krejčík: Než padne poslední dotaz

neděle 2. března 2025


Přemysl Krejčík (* 1991) se živí jako literární badatel, akademický pracovník a pedagog, a také jako nakladatelský redaktor. Byl šéfredaktorem literárního časopisu Partonyma (2015–2021), je členem Asociace spisovatelů. V minulosti se věnoval literární a audioknižní kritice. Vyšlo mu šest prozaických knih, tři básnické sbírky a dvě odborné monografie. Za román Malej NY byl nominován na Cenu Jiřího Ortena. Jeho texty byly zahrnuty do několika povídkových i básnických antologií (např. Hlubiny města, Šnyt, Jasná setkání / Klare Begegnungen: Česko – německá antologie poezie, Pandezie), publikoval v řadě periodik (např. Právo, Reportér, Divadelní noviny, Pevnost, Host), některé jeho texty se dočkaly audiální podoby. Jeho nejnovějším knižním počinem je magicko-realistický román Rochus (2024) s prvky new weird, v květnu 2025 vyjde podobně laděná próza Mravenci & krevety. 31. 12. 2024 dokončil čtvrtou básnickou sbírku.














Kallnach

Anet, mojí ženě


Google mapy tvrdí, že od Villa Deciusza (Kraków) do Carrer de Nicaragua (Palma) měří nejlepší pěší cesta 2 248 kilometrů, které lze ujít za 424 hodin.


Poznámka: Součástí plánované trasy je přeprava trajektem.


Poznámka: Plánovaná trasa prochází několika zeměmi.


Jeden ke druhému tak máme doklopýtat za sedmnáct a půl dní, nebo se můžeme za osm a tři čtvrtiny dne setkat v severní části Švýcarska: Na tisícím sto dvacátém čtvrtém kilometru z obou směrů leží městečko Kallnach – podle Wikipedie zde na 15,26 kilometrech čtverečních žije 1 918 obyvatel. První zmínka o městě se datuje do roku 1231. Součástí tvé trasy by byla přeprava trajektem, já bych zase prošel o jednu zemi navíc.


Tímhle tu trávím čas, zatímco nás dělí 2 248 kilometrů.


(ze sbírky O auschwitzu psát nebudu, vydal Petr Štengl, 2021)






Rakev ve tvaru banánu


Honza je už pár let na drogách


když nám bylo tak osm

stáli jsme u paneláku

a bavili se o reportáži v televizi

o chlápkovi

co jí jen banány

a až umře

chce mít i rakev ve tvaru banánu


„banán“

říkal Honza „je strašně divný slovo“

až do západu slunce

jsme se smáli tomu zvuku:

banán


(ze sbírky O auschwitzu psát nebudu, vydal Petr Štengl, 2021)






Tramvají, pak kousek pěšky


Roste tu tráva a křik odezněl. Už tu nestojí bloky dřevěných domů, už se tu nestřílí do lidí. Kdybys přehlédl cedule, řekneš si, tohle místo, to je ráj. Ticho, stromy, povrch členitý jako v japonské zahradě. Pár akrů, kde sem tam potkáš mladý pár na procházce se psem. Už žádná udusaná hlína, jen pieta skrytá před turisty. Namísto paměti teď místo paměti. Už to slovo neděsí.

Můžeme se projít ke starému lomu, a když obejdeme pár zákazů, slezeme dolů a přehlédneme další z cedulí. Industriální rez, čnící nad deštný prales. Je horko, a kdybys nevěděl, kdo sem chodil lámat kámen, kdo stavěl ohradu tam, co je teď pláň, dopadaly by paprsky v jiném úhlu? Už jen tiché místo, kde strávit odpoledne.

Płaszów.


(ze sbírky O auschwitzu psát nebudu, vydal Petr Štengl, 2021)






Amsterdam


v kavárně na rohu


potají sušíme

ponožky na topení


a


koukáme do výloh

obývacích pokojů


než vyschneme

v muzeích zavřou


(ze sbírky O auschwitzu psát nebudu, vydal Petr Štengl, 2021)






Úryvky z prozatím nevydané básně 366.




VIII.


potáhnout kůži filtrem železa, pak už jen vyplivat olej

a vynýst sám sebe v koši přes ulici

na zádech cítit světla nestvůry: kouká tunelem

vyrovnává krovky s ranní nevolností z nevhodný medikace

slyš; jinak zní zavrčení zvířete, když jste v místnosti dva a když o samotě

jak šustění tmy a drhnutí mezi zubem a dásní

kde skrývá pátý den beze spánku

onu intimitu popůlnočního kýchání

pod příliš tvrdou třesoucí se chlopní

obtloustlou nikdy neotevřenými listy zápisníku

tichým cvakáním i údery kloubů o kovové vlasce

jen kdyby čekání umělo být zticha

zatímco nám nad hlavou namísto raket sviští cizí splněná přání

a bezpečí voní novým nábytkem z konfekce

až protéká a lepí křídla i přilbice přemnožených vos

jejichž jehličky potají osypaly parapety

a nenechaly tě překročit hranice a prahy

ani jedním směrem – po větru / proti proudu

deštěm padajícím ze starýho igelitu

se tlukot do zdi mění v hromobití

noční zavrtání nezvaných hostů do plic

nečekaně stáhne zvuk

na lemu mentálního tunelu k ničemu nedojde

aby se za dezinfikovanou oponou pohnuly náhodný události

silou závěsů v bouřce zapomenutých oken

za nimiž každý světlo namísto naděje ozařuje zastávku vycpanou běsy a ostrými jehlami

ve špalíru pod falešnou identitou

aby obroušení hran chutnalo jako Dantovy závěrečný zpěvy

rozčeřený pozůstatky ohně v klimatu

s návrhem, co nečekaně těší a palčivě drtí

s pozůstatky nočního písku v zánehtí 






IX.


je ostrov kupička posazená do řeky nebo se voda dělí, aby prořízla souš?

kolik ze dne můžeš ukrojit, než začnou minuty krvácet?

a kolik kilogramů spálený kůže odloupat, než se dno promění ve hřbitovní krajinu?

bere si ranní ulice zpátky městská zástavba, betonový bulvár či vyleštěný stíny zeleně?

jak daleko musíš uletět, aby tě nedostihlo vyzvánění a nervózní poklepávání domova?

kdy se hlína stává součástí… a čeho?

kolik zvuků potřebuješ k melancholizaci horkýho odpoledne?

co vypovídá víc o naději než racek stojící ve vzduchu v proudu protivětru?

a co víc o všem ostatním než náhled do nákupních a odpadních košů?

bojíš se víc pohledu do zrcadla nebo ve zčeřenou hladinu?

mám strach z přeplněných koridorů a propadajících se dutých kmenů – proč?

dneska jsem zavraždil spícího komára, čí mám na rukou krev?

a čí krev z nás vlastně teče, když nás opouští násilím?

kdo vlastní déšť odnášející domy a majetky?

patří zaplavený promenády rybám nebo odpadkům?

bolí kousnout se do záclon?

pálí jasněji slunce v očích nebo na prohřátým plátu plechu připlácnutým na holá záda?

a jsou některý zvuky méně významný?

bude poslední výhled stát za věčnost a zapamatování?

dokážeš zvolit výšku, úhel, riziko závratě?

rychlost pádu?

kdy se naposled dalo něco stihnout?

kolik dveří zavře ujíždějící tramvaj do stanice rozlité údolí?

kolik ještě sneseš otázek?

kolik tisíc mil plazících se kolejí ve všech směrech, kolik náhodně pohozených párátek překrývajících se na koberci?

a co párů očí vznášejících se a zavěšených do tebe?

ptám se: je vůbec ještě proti čemu protestovat?

kdo ještě nikdy od náhodných spasitelů – v dopoledni, co už nemělo být horké, ale pořád je – neslyšel „posloucháte někdy Boha?“

letěla – letěla ti při tom nestvůra nad hlavou nebo v ní?

až tě odnesla tam, kde bylo lepší se už na nic neptat






X.


a tak jen sleduješ cizí záda v družný hádce dvou osob v jednom těle

utečeš nestvůře, ale jiná teď každý ráno heká na chodbě, jako by umírala, až vzduch nad schodištěm prosákne novou, dosud nepoznanou starobou

tak tohle je ta budoucnost, do níž máme dorůst?

po stěnách se z koše na prádlo vyplazí noční můry – tak malý, že je okem skoro nevidíš, ale tím děsivější

„je smutný osamět“, šeptají „a v obchodě dál brát všechno v balení po dvou; ale rezignovat a hledat lichý počty je ještě tesknější“ a pak zase odlezou

zabouchnou, jako když pukne stěna domu z pletenýho klestí

a ty se touláš všemi klišé podzimních impresí, jenže ne a ne se ztratit

v chodbách čpících sténáním nemocných

kde i ranní hryznutí škůdci zanechává pachuť vanilky a vůni starých domovů, která jinde než ve vzpomínkách nikdy nevanula

necháš se oblouznit elegancí zrnka prachu, tak pomalu – tak ladně

až zvuk zanikne pod kobercem vyhlídek na bájný zítra

pod tou tenkou vrstvou vlhka, co špínu neodnese, jen rozmaže po okolí

po tváři, pokud nějakou máš

a dokud máš čím zatemnit ono nečekaný svítání

v něm nepoznáš a nezastavíš předěl noci, pražci přepažený přejezd mezisvětí

příděl probuzení, pokaždý na tom samým místě

ale pod úhlem pravidelně jiných shluků očí; jinakhlavých nestvůr, co upírají, hodnotí, čekají

tvůj vstup přímo do světla, filmovýho pásu – ten ještě nehoří

v ječivým doutnání malátných mláďat, slepě vrážejících

bahnivou krajinou neznámýho místa spolu vstupujeme do středu cizího rituálu

zarudlými bělmy bojujeme proti opuchlýmu ránu

dokud hypnoticky nezapíchneme zornice do záře kapesních svítilen

všechno je jen čekání a déšť

ale ty víš, že konec příběhu nemusí znamenat smrt

ta jediná přetne konstantní růst seznamu nákupů a povinností

štěkot proděravělých plic i napětí příliš vytahaných šlach

chceš prsty pročísnout mlhu, ale křupání větví a spadanýho listí plaší tvoje vnitřní zvíře

párou v korunách zatlačený nazpět a otrávený v lebečním prostoru

budíš se v bolestech po noční cirkulaci, která týrala okolí


než padne poslední dotaz, výtah se zadrhne a zastaví

jako jehla v tunelu






XI.


„vosy toho roku byly poněkud obrovský,“ vzpomínali jsme v umrzání

na hřbitovní trati s výstupní stanicí v polovině cesty

vlny narážely do oken a nechávaly po sobě otisky rozšklebených tváří

a rosa na skle se vysmívala gumovým hadičkám trčícím z těl

křižovali jsme mapou, až jsme ukřižovali všechen náš čas

až jsme v kolejnicích za námi poprvé zahlédli odvrácenou stranu slunce

zahryzlo se pod nehet ostrými paprsky a nechce se pustit

silou vzpomínky na drzý tváře, co promluví a protrhnou rozpaky

zapomenou

že orosená mlha nad ranní krajinou přivezla na zádech falešný klid

přišli jsme o obzor – všechno z horizontu ztratilo obrysy

když obrazy mlčících náhle promluvily

a ráno se do hlavy zaseknul zoban harpyje

teprve pak se zhmotnilo příští, o kterým jsme dlouho mluvili, ale jako by k němu stejně nikdy nemělo dojít

mezi domem a vyježděnou stopou, uprostřed vrcholícího podzimu

tě lidství dohnalo jako příslovečná rána pěstí

zatímco vteřiny v potu trapných tanečníků odkapávaly zbývající čas

a ranní spěch prosáknul skleněnou mlhou předchozího večera

když se žvýkačková vůně protáhla do místnosti jako tenké prsty zčervenalé mrazem

ptali jsme se, co znamená vykoupení? a záleží na něm ještě vůbec?

„vykoupení,“ řekli nám „je sbírání trusu nevědomých v intimním prostoru ložnice a odpadlé srsti neznalých naší existence,“ a pak tiše sublimovali

nebo jen uvnitř tvojí hlavy zapadali propocenou vystýlkou polštáře

kvičeli, do hlubin fascinováni objekty pohlcujícími světlo

a my sledovali tváře stáří v jejich pestrosti na škále od absolutního zla k bezpodmínečný laskavosti

hlavy se nám rozeskakovaly v předtuše blížícího se vyčerpání posledních drobků nedospělosti

a ptali jsme se: jaká je hodnota vítězství v boji, který jsme jen předstírali a za dveřmi se smáli spolu s nepřítelem?

o den později jsme překročili hranici, ale les byl pořád stejný – žádný ze stromů si nebyl vědom, jakému náleží státu; tak k čemu přesně boje o území?

ocitli jsme se na začátku války, ale nebyli její součástí; mohli jsme jen účastně kývat a čekat, až nás dožene stín vlastní budoucnosti

nebo žluč někdejších přátel, kteří se obalili záští

v infarktovém zátiší blížícího se konce


(z rukopisu připravované sbírky)






Útěk


Loď měla sedmnáct kajut, v chodbě do půlměsíce. Uprostřed pokoj, kam jsme se schovali před vlnobitím.

A když jsme vypluli, šťastni, ale vědomi si pachu zatuchliny kolem nás

kapitán slíbil, že se nebude dívat.


(noc na 3. listopad 2024)


(ze vznikajícího rukopisu)






Elefantia


Toho dne jsi odkudsi vytáhla výbavu a začala lézt po horách. Jednou jsem šel s tebou, a aniž bychom si všimli, stal se tvým šerpou

jen dokud se všichni neshodli, že bez lana a pořádných bot mám odejít.


Výhledy, tam kdesi v zemi na pomezí Krkonoš a jihoseverní Francie –

Výhledy, tam v zemi s jakýmsi sloním jménem, byly dechberoucí,

když se písek měnil ve sníh a zase zpátky.

Stačilo nezastavovat při průchodu pod základním táborem, kde u stánků lovci peněženek prodávali maličké koláče (originál z Moravy) devět euro za kus.

Stačilo projít do prvního vzedmutého tunelu skrz hotelovou recepci, kde všechny ty mladé lezkyně a stejně pohlední lezci dávno věděli kdo jsi a přáli ti hodně štěstí – ptali se, jestli i letos oslavíš konec roku tam vysoko sama.

Dívala ses na mě s tichou výzvou, doufáním, ale já mlčel.

Chtěl bych s tebou trávit čas ve skalních masivech, dívat se dolů na racky, kteří turistům kradou svačiny a pouští je ze zobáků zpátky do mořské řeky.

Ale styděl jsem se to říct, styděl jsem se vetřít do tvého světa

a tak jsem si na prvním stanovišti nazul tenisky plné sněhu a písku, prohodil pár slov s pravými horaly

a nejspíš slezl černou dírou zpátky.


(noc na 25. ledna 2025)


(ze vznikajícího rukopisu)