Tomáš Procházka: Démon poledne tu vždy řádil jak černá ruka

neděle 7. prosince 2025


Přinášíme výběr z nové sbírky Tomáše Procházky Stellio maior. Stejně jako kniha samotná, i výběr je rozdělen do dvou částí: Malá Paříž a Stellio maior. Oba texty čerpají inspiraci z místa, kde se autor narodil, ale podle jeho slov spolu více nesouvisí.
 
Přízračný Kamenický Šenov, zašlá sláva a bohatství sklářského města, současný obraz pohraničí, paměť krajiny, stopy po německo - českých vztazích, secesní továrna Eliáška - to vše prostoupí v druhé části knihy až psychedelická atmosféra. 


Tomáš Procházka je nezávislý umělec v oblasti divadla, performance, hudby a intermédií. V letech 1999-2015 působil v sou­boru Buchty a loutky. V roce 1998 založil hudební skupinu B4, se kterou získal v roce 2012 a 2019 cenu Vinyla v kategorii Album roku. V roce 2005 spoluzakládal uměleckou skupinu Handa Gote research & development, se kterou připravil přes dvě desítky divadelních projektů, několik výstav a intermediálních projektů. Jako hudebník a zvukový designér spolupracoval s mnoha divadly i filmaři, věnuje se rozhlasovému dokumentu i radioartu. Spolu s Petrem Ferencem organizoval v letech 2010-2020 koncertní sérii Wakushoppu, zaměřenou na scénu volné improvizace. Je členem mezinárodního sdružení pro Art Brut ABCD, založil blog mapující domácí nahrávání a outsider music Endemit Archives. 


Působí jako pedagog v kabinetu režie na pražské KALD DAMU. Od roku 2019 je programovým ředitelem divadla Alfred ve dvoře. Jako žurnalista přispívá do periodik A2, HIS Voice a Svět a divadlo. Jeho texty vyšly v revue Skutečnost a nakladatelství Balbineum právě vydává jeho knihu Stellio Maior.


Připravila Bernardeta Babáková.











Malá Paříž






***


Do požární nádrže dole ve vsi

nasypali chlapi z pytle modrou skalici.

Chcíplé žáby vylovili síťkou k tomu určenou

a hodili do škarpy.

Voda už po dvou dnech ztratila mléčný zákal.

Vyšlo slunce a opírá se do modré hladiny.

Country skupina z vedlejší vesnice

ladí nástroje.






***


Na lesních cestách

se stačí zastavit

a rýpnout klackem do země.

Hned se objeví kusy skla.

Někdy člověk v lese zakopne

o kus sklářské pánve

rozbité možná kdysi před válkou.

Staré krámy a rezavý šunt všude.

Ale houby tu prý rostou jen u vodárny.






***


Na smetišti už žádné smetí není.

Vlastně se tomu místu už ani neříká smetiště.

My místní ale víme,

že pod tím nevzhledným kopcem

u viaduktu

leží navezené zbytky starého světa.

Dokonce možná několika světů

ve vrstvách nad sebou.






***


Tady nahoře je všechno z čediče,

z kusů vyvřelých kamenů.

Podezdívky či okrasné skalky.

z trčících kamenných sloupků.

O pár set metrů dál

mají už domy pískovcová podezdění

a zdi složené z pískovcových bloků,

kterým se říká štuk.

Kvádry vyřezané ze dna prvohorního moře

jsou populární

zvlášť u chalupářů.

Moře tu bylo dlouho, až do druhohor,

a nebylo tenkrát ještě

ani české ani německé.

Říká se, že bylo krásné. 






***


Eternit vymyslel nějaký rakouský inženýr 

a podle názvu měl vydržet věčně.

Věčnost má ovšem v našich krajích

krátké trvání.

Navíc se vysloužilý eternit 

musí ekologicky zlikvidovat,

jelikož je prý karcinogenní.

Platit za ekologickou likvidaci

se chce ale málokomu.

Občas někdo celou starou střechu zahrabe v lese.

Eternit tady měl na střeše každý.

Lesní hroby bez křížů s karcinogenní náplní. 






Stellio maior






Přespolní


Vás už jsem někde viděl,

zkoušel to na dvě místní dámy jeden přespolní.

Ať vám polévka nevystydne,

řekla ta mladší

a ta starší povídá:

Máte rád morek z lidských kostí?

Někdo se nad ním ofrňuje,

ale já si dám říct vždycky!

Do večerního bzikání cvrčků zapípal někomu mobil.

Společnost pomalu míjela skupina cyklistů

v komicky žlutých dresech.






Rukavice


Místní kutil pan Erich pojal plán

vyrobit funkční ponorku

a prozkoumat s ní místní vodní rezervoár,

o kterém se vypráví, že je v něm ukryto zlato.

Že jsou tu všude ještě od války poschovávány

různé poklady,

není v okolí žádným tajemstvím.

Zhotovil tedy nejprve na zkoušku

prototyp ponorky v měřítku 1:48,

do kterého se vešla tak akorát kožená rukavice.

Ta měla sehrát roli statečného potápěče,

ale i ona nakonec odmítla ponorku obsluhovat

a potopit se na dno místního rybníčku

pokrytého žabincem.

Pyšně odkráčela na svých pěti kožených prstech

a už ji nikdy nikdo neviděl. 






Hubert vzpomíná


Pušková střelnice

byla kus cesty tady tou ulicí nahoru,

v bývalé spolkové budově.

A vedle bydlel policajt,

v tom parčíku, co možná nebyl parčík,

ale možná jen takový štráf zeleně,

jako nějaký květináč.

Tam jsme si tenkrát s kamarády postavili chýši

z hovězích kůží, starých lopat

a zlomených krumpáčů.

Měli jste vidět,

jak se z nich hřbitovní hlína drolila

ještě pěkných pár let. 






Daemon meridianus


Démon poledne tu vždy řádil jak černá ruka,

zvlášť v horkých letních měsících.

Píše se o tom samozřejmě i v místní kronice,

což by každý mohl relativně snadno zjistit,

kdyby se jí ovšem někdy uráčil alespoň otevřít.

A tak když slunce zažhnulo přímo nad hlavou,

odhazovali automechanici náhle své univerzální klíče

a šroubováky z chrom-vanadové oceli

a vybíhali z dílny převlečeni za avantgardní umělce

či za zpěváky polské populární hudby.

Prodavačky ze samoobsluhy si lehaly na koleje

a obličej si přikrývaly straými výtisky

100+1 zahraničních zajímavostí. 

Takto připraveny čekaly na smrt

pod koly diesel-elektrické lokomotivy.

Restauratéři vylévali vzácná alsaská vína

do kanálu před provozovnou

a s pláčem se vrhali do kašny na návsi,

v naději, že utonou.

Jediný místní policista obcházel obec

a všem se omlouval

za jím způsobená příkoří

i za všechny další věci.

Třeba za následky globálního oteplování,

kterému dostatečně nepomáhal čelit.

Potetovaní recidivisté štkali ruku v ruce

uprostřed náměstí

nad strašlivým nedostatkem 

vkusu místních obyvatel.

Nikdo tu nemá kouska smyslu pro krásu!

vyráželi přerývaným hlasem

a v ruce křečovitě svírali

ohmataný svazek Hegelových spisů.

Odpoledne, když slunce zašlo za mraky,

bylo všechno zas jako dřív.